Persbericht (23.01.2023)

MEER VERTROUWEN IN DE TOEKOMST

EERSTE BIJEENKOMST VAN DE KINDERADVIESRAAD VAN DE SCHWALBE MEDEWERKERS

Kinderen worden betrokken en hebben inspraak: De nieuw opgerichte kinderadviesraad heeft in zijn eerste vergadering besloten welke kinderhulpprojecten Schwalbe met in totaal 15.000 euro gaat ondersteunen. De elf kinderen van Schwalbe medewerkers kozen de meest uiteenlopende projecten uit: Winterdekens voor Oekraïense kinderen, een trainingsfietswerkplaats in Burkina Faso of loopfietsen voor het familiecentrum Janoschs Trauminsel in Gummersbach. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze andere kinderen een zelfverzekerder toekomstperspectief geven.

De kinderadviesraad geeft kinderen en jongeren een stem in het bedrijf. Het idee is ontstaan uit de samenwerking van Schwalbe met de kinderhulporganisatie Children for a better world e.V., die de onderneming sinds januari 2022 ondersteunt.

Zeven moties op eerste vergadering

Tijdens de eerste bijeenkomst in december 2022 werden zeven lokale en internationale projectvoorstellen ingediend, die werden beoordeeld op basis van vijf factoren: Impact, Urgentie, Lange termijn, Bereik en Concept. Na de presentatie van de voorstellen gingen de kinderen over tot open discussies.

Er werden bijvoorbeeld warme winterdekens gevraagd voor kinderen in Kharkiv, Oekraïne (via Schaukelpferd e.V.): "We weten allemaal niet hoe oorlog voelt." De kinderen waren het er echter snel over eens dat hulp dringend nodig was. Mats zei: "De kinderen zullen het knus en warm hebben in de dekens en misschien denken ze dan even niet aan de oorlog, maar aan iets leuks.

Er werd ook gevraagd om de aankoop van een rolstoellift voor een vierjarig kind dat sinds zijn geboorte in een rolstoel zit en met zijn gezin op de eerste verdieping van een flatgebouw woont. De gedachten in de ronde draaiden om veel vragen: het zal "slechts" één kind helpen (bereikfactor), maar op de lange termijn. De kinderen wogen de voor- en nadelen af en er werd ook gesproken over de rol van de ouders, die steeds meer gewicht zouden moeten dragen naarmate ze ouder worden. "Met een lift hebben de ouders niet al hun kracht nodig om hem omhoog te dragen, maar kunnen ze die gebruiken om nog meer met hem te spelen," zei Leo.

Trainingsplaatsen voor fietswerkplaats in Burkina Faso

De grootste verbinding met Schwalbe vonden de kinderen in een aanvraag van een fietsenwerkplaats in Burkina Faso. Daar moeten meerdere stageplaatsen voor fietsmechatronica ondersteund worden om jonge mensen betere toekomstperspectieven te bieden. Het was de groep meteen duidelijk dat kinderen in Afrika met heel andere problemen te maken hebben: "We kunnen 's ochtends zelf een boterham maken als we honger hebben. Het is heel anders, afhankelijk van het land daar." De kinderen zagen een sprankje hoop in de trainingsposities. Paul: "Dit kan de vicieuze cirkel doorbreken dat ze niet uit de armoede kunnen komen." Julian steunde het idee ook: "Op deze manier kunnen ze de kennis van mens tot mens doorgeven."

CEO Frank Bohle: "Met de nieuw opgerichte kinderadviesraad willen we de kinderen van onze medewerkers betrekken bij belangrijke beslissingen. Ze krijgen de ruimte om verschillende maatschappelijke problemen aan te pakken en actief manieren te vinden om ze op te lossen. Dit stimuleert hen in hun eigen betrokkenheid - nu en in de toekomst."

Uiteindelijk overschreden de gevraagde financieringsbedragen het beschikbare budget van de sessie, dus besloten de kinderen om vijf projecten volledig te financieren, één gedeeltelijk te financieren en één voorlopig niet te financieren.

Dit is de adviesraad voor kinderen:

In totaal 13 kinderen van werknemers in de leeftijd van 8 tot 18 jaar vormen de kinderadviesraad en geven kinderen en jongeren zo een stem in het bedrijf (twee waren afwezig wegens ziekte). De adviesraad komt twee keer per jaar bijeen om projectaanvragen te bespreken en uiteindelijk te beslissen over een financiering van in totaal 15.000 EUR.

Zo werkt de Kinderadviesraad:

1. organisaties dienen projectaanvragen in
2. kinderadviesraad bespreekt ontvangen aanvragen in een vergadering
3. kinderadviesraad kent financiering toe

Waar komt het concept vandaan?

Sinds januari 2022 werkt Schwalbe samen met de kinderhulporganisatie Children for a better World e.V., die met haar programma's jaarlijks meer dan 10.000 kinderen en jongeren in Duitsland bereikt. Onder het motto "Met kinderen. Voor kinderen" bevordert de organisatie programma's tegen de gevolgen van kinderarmoede in Duitsland, voert campagne voor de rechten van kinderen en jongeren en ondersteunt het engagement van jonge mensen.