Persbericht (14.12.2022)

SCHWALBE VERBINDT ZICH AAN DE KLIMAATDOELEN VAN HET SCIENCE BASED TARGET INITIATIVE (SBTI)

EEN EMISSIEREDUCTIE VAN MINSTENS 50% TEGEN 2030 EN 100% TEGEN 2040 GEPLAND

Ralf Bohle GmbH sluit zich met het merk Schwalbe aan bij het Science Based Target Initiative (SBTi) en verplicht zich daarmee tot concrete maatregelen ter bescherming van het klimaat. Absolute prioriteit heeft de drastische vermindering van de uitstoot, waarvan de urgentie in de strijd tegen de klimaatverandering algemeen bekend is. Het Intergovernmental Panel on Climate Change spreekt over de periode van 2020 tot 2030 als het decennium van actie.

Schwalbe neemt met zijn wetenschappelijk onderbouwde doelen zijn verantwoordelijkheid en wil er actief aan bijdragen om de opwarming van de aarde tot ver onder de 2°C te beperken. Daarom heeft de onderneming zich twee grote doelen gesteld:

- Korte termijn: Schwalbe zal zijn Scope 1- en Scope 2-emissies tegen 2030 met minstens 50% verminderen ten opzichte van de baseline van 2018.

- Op lange termijn: Schwalbe heeft zich ten doel gesteld om zijn bedrijfsrelevante Scope 1-, 2- en 3-emissies tegen 2040, uitgaande van het basisjaar 2018, tot netto nul* te reduceren. Dit zou betekenen dat het bedrijf helemaal niet meer bijdraagt aan de belasting van de atmosfeer.

CEO Frank Bohle benadrukt: "Klimaatverandering vereist de snelste actie van ons allemaal. Daarom hebben we onszelf hoge doelen gesteld om te onderstrepen dat we als bedrijf onze verantwoordelijkheid willen nemen. We hopen dat vele anderen ons voorbeeld zullen volgen."

Het Science Based Targets initiatief mobiliseert bedrijven om dringend klimaatmaatregelen te nemen. Bedrijven vertrouwen op SBT om aan te tonen dat ze hun uitstoot willen verminderen en om solide, geloofwaardige doelen te stellen die overeenkomen met de klimaatwetenschap.

Een belangrijk onderdeel om de korte termijn doelstelling tegen 2030 te bereiken is de geplande volledige elektrificatie van het Schwalbe wagenpark. Bovendien moeten op alle locaties uitsluitend hernieuwbare energiebronnen gebruikt worden. Voor het lange termijn doel wil Schwalbe de uitstoot in de gehele waardeketen reduceren. De eerste stap is al gezet met het thermische gebruik van biologisch afval in plaats van kolen in de Schwalbe fabrieken. Verdere stappen zullen volgen met de continue uitbreiding van hernieuwbare energiebronnen.

INFO

Broeikasgasemissies worden ingedeeld in scopes op basis van waar ze zich voordoen in een waardeketen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen waar de emissies ontstaan.

- Scope 1 omvat alle directe emissies uit eigen of gecontroleerde bronnen (bijv. zakenreizen, verbranding van brandstoffen voor warmteopwekking op locatie, enz.)
- Scope 2 omvat alle indirecte emissies van de productie van ingekochte energie die door het bedrijf wordt verbruikt.
- Scope 3, ten slotte, vat alle andere indirecte emissies samen die voortkomen uit de productie van grondstoffen, producten of diensten in de waardeketen.

Over het initiatief op basis van wetenschappelijke doelstellingen (SBTi)

Het Science Based Targets Initiative (SBTi) is een samenwerking tussen het Carbon Disclosure Project (CDP), het United Nations Global Compact, het World Resources Institute (WRI) en het Wereld Natuur Fonds (WWF). Het ondersteunt bedrijven bij het definiëren, evalueren en valideren van wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen en beoordeelt de doelen onafhankelijk. Het initiatief werd in 2015 opgericht om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen ook op bedrijfsniveau aanzienlijk te verminderen.

*Netto nul betekent dat de totale uitstoot binnen een boekjaar wordt gecompenseerd met de hoeveelheid die we uit de atmosfeer halen door reductiemaatregelen. De reductiemaatregelen zijn goed voor 95% van de Scope 1- en Scope 2-emissies en 90% van de Scope 3-emissies. De reductie van de resterende emissies wordt bereikt door de financiering van speciale klimaatbeschermings- en ontwikkelingsprojecten.