Persbericht (25.09.2023)

SCHWALBE PUBLICEERT TWEEDE CSR-VERSLAG: DRIE MIJLPALEN IN 2022

PIONIER IN RECYCLING, HERNIEUWDE EMISSIEREDUCTIE EN STERK SOCIAAL ENGAGEMENT

Schwalbe heeft zijn tweede CSR-rapport gepubliceerd. Onder de titel "Dedicated Recyclists" onthult de fietsbandenfabrikant zijn CSR-engagement en beschrijft de voortgang bij het behalen van de ambitieuze doelen voor het verslagjaar 2022.
CEO Frank Bohle: "Met ons tweede CSR-rappport zorgen we niet alleen voor transparantie, maar willen we met ons engagement ook een bron van inspiratie zijn. Onze fundamentele overtuiging is om verantwoordelijkheid te nemen met het duidelijke doel om een betere wereld te helpen vormen voor toekomstige generaties."

Een mijlpaal in 2022 was de presentatie van het Schwalbe Recyclingsysteem. Als pionier loopt het familiebedrijf voorop bij het recyclen van gebruikte binnen- en buitenbanden. Met wereldwijd 1,8 miljoen gerecyclede fietsbinnenbanden, die al sinds 2015 worden ingezameld en gebruikt voor de productie van nieuwe Schwalbe binnenbanden, werd een nieuwe recordwaarde bereikt. Als eerste en wereldwijd nog steeds enige bandenfabrikant recyclet Schwalbe sinds juli 2022 gebruikte fietsbanden en in de eerste zes maanden waren dat er al 184.000 stuks. Met de presentatie van de Groene Marathon van dit jaar is de cirkel nu rond en werd 's werelds eerste fietsband van gebruikte banden gepresenteerd.
Schwalbe streeft er consequent naar om zijn negatieve impact op het klimaat en de natuur te minimaliseren en tegelijkertijd een positieve bijdrage te leveren. Een belangrijke bouwsteen voor de emissiereductie is een aangepaste logistieke strategie, die sinds 2018 stap voor stap geoptimaliseerd wordt en daardoor al 8.600 ton CO2 bespaard heeft. De bijna volledige afschaffing van luchtvracht speelt hierbij een grote rol. Over alle bedrijfsonderdelen heen heeft Schwalbe zijn uitstoot van 2018 tot 2022 ondanks een stijgende afzet met 39% gereduceerd. Naast zijn ecologische verantwoordelijkheid heeft Schwalbe ook zijn sociale engagement systematisch verder ontwikkeld. De focus ligt daarbij op de ondersteuning van kinderen en jongeren. Met de oprichting van de Schwalbe kinderadviesraad mogen kinderen van medewerkers nu regelmatig meebeslissen welke kinderhulpprojecten de onderneming met in totaal 15.000 euro ondersteunt. Frank Bohle: "Onze zoektocht naar meer sociale en ecologische verantwoordelijkheid is nog lang niet ten einde. Wij streven naar voortdurende verbetering met behoud van onze pioniersgeest." Daarom wil Schwalbe ook in de komende jaren zijn voortrekkersrol op het gebied van ecologische en sociale verantwoordelijkheid waarmaken.

Een uittreksel van de belangrijkste doelen tot het jaar 2025:

• 4,5 miljoen gerecyclede banden + meer dan 15 miljoen gerecyclede fietsbinnenbanden
  • Gebruik van gerecycled materiaal in alle banden en binnenbanden
  • Levenscyclusanalyses voor alle banden en binnenbanden
  • 25 projecten van de Adviesraad voor kinderen uitvoeren

Het CSR-verslag is gebaseerd op de Sustainability Reporting Standards van het Global Reporting Initiative (GRI-standaarden). Deze internationaal erkende richtlijnen maken standaardisatie en vergelijkbaarheid van alle duurzaamheidsonderwerpen tussen verschillende bedrijven mogelijk, zelfs buiten de fietsindustrie. Het kan hier worden gelezen:
CSR RAPPORT SCHWALBE 2022