Persbericht (01.02.2023)

SCHWALBE ONTVANGT TOP100 KEURMERK

SUCCESVOLLE DEELNAME AAN DE INNOVATIEWEDSTRIJD

Schwalbe behoort tot de meest innovatieve middelgrote bedrijven in Duitsland en heeft het TOP 100-zegel 2023 ontvangen. Het familiebedrijf deed het bijzonder goed in de categorieën innovatiebevorderend topmanagement en innovatiesucces bij de enige onafhankelijke Duitse innovatieprijs.

Schwalbe won dit jaar uit in totaal 550 aanmeldingen. Aangezien het keurmerk in drie bedrijfsgroottes wordt toegekend, waren 300 middelgrote bedrijven succesvol. De innovatiewedstrijd staat onder wetenschappelijke leiding van Prof. Dr. Nikolaus Franke van de Weense Universiteit voor Economie en Bedrijfskunde, die samen met zijn team de bedrijven onderzoekt op basis van meer dan 100 criteria uit vijf categorieën: Innovatiebevorderend topmanagement, innovatieklimaat, innovatieve processen en organisatie, externe oriëntatie/open innovatie en innovatiesucces.

"Om deze onderscheiding in het 50ste jubileumjaar van het merk Schwalbe te ontvangen, maakt me enorm gelukkig. Zonder innovatie en voortdurende ontwikkeling zouden we niet zijn waar we nu zijn. Het is voor ons enorm belangrijk om steeds open te staan voor nieuwe ideeën. Daarom geven we onze medewerkers bij Schwalbe bewust veel vrijheid. Daartoe behoort ook het denken in nieuwe wegen en het starten van de ontwikkeling zonder direct aangestuurd te worden."

- Frank Bohle, CEO Schwalbe

Als Europees marktleider op het gebied van fietsbanden bewijst Schwalbe jaar na jaar zijn innovatiekracht. In 2022 werd bijvoorbeeld de Marathon Efficiency geïntroduceerd: Een ultramoderne tourband die de gebruikelijke Marathon kwaliteit (lekbescherming, duurzaamheid) combineert met racefietstechnologie en daarmee nieuwe maatstaven zet. De Marathon Efficiency vergroot zelfs de accucapaciteit van e-bikes. Tegelijkertijd neemt Schwalbe zijn verantwoordelijkheid voor de volgende generaties. Als pionier in de fietsindustrie ontwikkelde het familiebedrijf samen met zijn samenwerkingspartners TH Köln en Pyrum Innovations AG het eerste recyclingsysteem voor fietsbanden ter wereld. Tot nu toe werden fietsbanden verbrand en gingen de grondstoffen verloren. Met de holistische recycling wordt 80% CO2 bespaard.

De topvernieuwers van 2023 komen op 23 juni samen voor de prijsuitreiking in Augsburg. Daar zal wetenschapsjournalist Ranga Yogeshwar hen persoonlijk feliciteren met hun succes.