Persbericht  (10.05.2022)

FELIX JAHN IS DE NIEUWE CSR MANAGER BIJ SCHWALBE

KLEINZOON VAN DE OPRICHTER VAN HET BEDRIJF RICHT ZICH OP ALLE ECOLOGISCHE, ECONOMISCHE EN SOCIALE PROJECTEN

De volgende generatie verantwoordelijkheid: Felix Jahn is de nieuwe manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en neemt daarmee de verantwoordelijkheid op zich voor het thema dat het familiebedrijf Ralf Bohle GmbH met het merk Schwalbe na aan het hart ligt. Schwalbe streeft er al jaren actief naar om steeds milieubewuster en verantwoordelijker te handelen. Alle lopende en nieuwe projecten worden nu in de nieuw gecreëerde functie direct met Felix Jahn gebundeld. De 30-jarige kent het bedrijf al sinds zijn kindertijd en maakt deel uit van de ondernemersfamilie. Hij is de kleinzoon van de oprichter van de onderneming Ralf Bohle, neef van de huidige bedrijfsleider Frank Bohle en zoon van Holger Jahn, die verantwoordelijk is voor de operationele activiteiten van Schwalbe.

Felix Jahn studeerde International Management aan het King's College in Londen en leerde in de loop der jaren de bedrijfsprocessen van Schwalbe vanuit de meest uiteenlopende perspectieven kennen. Door meerdere verblijven bij de productiepartner Hung-A in Indonesië en Vietnam kreeg hij een intensief inzicht in de productie en waardeketen van fietsbanden en binnenbanden. Hij breidde zijn perspectief uit door een stage van enkele maanden in de operationele business bij Schwalbe. Sinds 2019 is hij als productmanager in de Urban/Trekking/E-Bike divisie verantwoordelijk voor de ontwikkeling van duurzame producten en het Fair Rubber project.

Frank Bohle, Managing Partner van Ralf Bohle GmbH: "Het is ons zelfbeeld om onze verantwoordelijkheid voor mens en natuur volledig waar te maken. Om dit te onderstrepen hebben we de functie van CSR-manager in het leven geroepen. Felix Jahn heeft door zijn ervaring een uitgebreide kijk op het bedrijf en brengt een sterk begrip van onze producten en hun productie met zich mee. Tegelijkertijd kijken we er natuurlijk naar uit om de verantwoordelijkheid door te geven aan de volgende generatie."

Felix Jahn: "Schwalbe is een groot deel van mijn identiteit. Door mij deze taak te geven, voel ik een zeer intens vertrouwen van mijn familie. De rol van MVO-manager combineert mijn persoonlijke passie om zo duurzaam mogelijk te leven en te handelen met het zelfbeeld van Schwalbe om als bedrijf verantwoordelijkheid te nemen. Er staan mij veel spannende taken te wachten en ik ben erg trots dat ik deze functie mag vervullen."

Felix Jahn heeft met succes een aantal maanden training in duurzaamheidsmanagement gevolgd aan de Universiteit van Cambridge als extra voorbereiding op zijn nieuwe functie. Met zijn driekoppige CSR-team richt hij zich op de volgende projecten: "We zullen onder andere drie taken aanpakken: het creëren van meer transparantie in onze toeleveringsketens, het uitbreiden van onze recyclingsystemen in heel Europa en het in kaart brengen van onze CO²-uitstoot en het introduceren van maatregelen om deze te verminderen. We hebben al veel stappen gezet - maar het is ook duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is."

HET SCHWALBE CSR TEAM:

(v.l.n.r.)

JENS TIMMERBEIL, Assistent CSR Manager – Leidt en onderzoekt MVO-projecten, zoals de Schwalbe eco-balans en het mobiliteitsconcept
FELIX JAHN, CSR Manager – bundelt en organiseert alle projecten van Schwalbe CSR

SEBASTIAN BOGDAHN, Recycling Manager – ontwikkelt en beheert de Schwalbe recyclingsystemen

MARCUS LAMBERTZ, Product Safety & Environment – Zorgt voor het ecologische aspect van duurzaamheid en veiligheid van Schwalbe producten