Persbericht (06.06.2023)

FAIR RUBBER: SCHWALBE BREIDT AANDEEL BANDEN ENORM UIT

RUBBER BOEREN EN RUBBER TAPPERS WORDEN DIRECT ONDERSTEUND MET EEN PREMIE

Een groot succes voor het belangrijke project dat de mensen aan het begin van de productieketen direct ondersteunt: Schwalbe breidt het aandeel Fair Rubber in zijn producten enorm uit. Het aantal bandenmodellen dat met eerlijk verhandeld natuurrubber geproduceerd kan worden, wordt verzesvoudigd.

Alle gravelbanden uit de Schwalbe G-One serie, de drie racefietsmodellen van de Pro One (Tubeless, Tube & TT) en de mountainbikebanden Nobby Nic, Magic Mary en Big Betty zijn nu in de Evolution Line uitgerust met Fair Rubber. De Schwalbe Pick-Up, de cargo band van Schwalbe en de speciale E-bike band de Marathon E-plus, waren de eerste fietsbanden die met Fair Rubber geproduceerd werden, evenals de Marathon Plus Weelchair, de eerste rolstoelband die met Fair Rubber geproduceerd werd.

Felix Jahn, hoofd CSR bij Schwalbe: "In het CSR-verslag 2021 hebben we de uitbreiding van onze Fair Rubber capaciteiten als doel gesteld. Het is geweldig dat we deze mijlpaal nu daadwerkelijk bereikt hebben en het aantal leden van Fair Rubber e.V. van 277 in 2020 naar 2.320 in 2022 hebben verhoogd. Op deze manier profiteren steeds meer kleine boeren van eerlijke handel.

Jahn vervolgt: "Bovendien ontvangen we zo aanzienlijk grotere hoeveelheden eerlijk verhandeld natuurrubber, dat we gebruiken voor de productie van talloze andere bandenmodellen. Maar het einde is nog niet bereikt. We werken momenteel intensief samen met Fair Rubber e.V. om de capaciteiten gestaag uit te breiden."

Samen met Fair Rubber e.V. kwam Schwalbe drie jaar geleden op voor de mensen aan het begin van de productieketen. En wel direct: voor elke kilo natuurrubber betaalt Schwalbe een premie van 0,50 euro direct aan de gecertificeerde kleine boeren en tappers. Dit komt overeen met ongeveer een derde van de huidige wereldmarktprijs. Wat er met de extra financiële steun wordt gedaan, beslissen ze zelf. Hun levensomstandigheden worden verbeterd, bijvoorbeeld door lokale scholen te renoveren om kinderen toegang tot onderwijs te geven.

Stefan Hörmann, directeur van Fair Rubber e.V.: "Schwalbe toont verantwoordelijkheid in de praktijk door voorop te lopen met eerlijk verhandeld natuurrubber. Samen met Fair Rubber e.V. is Schwalbe in 2020 begonnen met het direct ondersteunen van de mensen die er aan het einde van de productieketen voor zorgen dat een fietsband in de winkel ligt. Ik ben erg blij met wat we tot nu toe samen bereikt hebben." Schwalbe is tot nu toe de enige bandenfabrikant die fairtrade rubber gebruikt in zijn producten en de mensen direct helpt met een financiële premie. Het gecertificeerde natuurrubber uit Indonesië komt van zogenaamde jungleplantages. Bij dit soort plantages blijft - in tegenstelling tot monoculturen - de grote biodiversiteit van het regenwoud behouden.

Enkele maanden geleden bezocht een delegatie van Schwalbe de scholen, maar ook de plantages ter plaatse. In de zeer landelijke regio op Java, zo'n 140 kilometer van de Schwalbe fabriek vandaan, begint de werkdag van de rubbertappers bij het vallen van de avond als de eerste bomen worden getapt. De druppelende latexmelk wordt verzameld, opgehaald en later tot rubberblokken verwerkt. Natuurrubber is een van de belangrijkste grondstoffen voor de productie van fietsbanden.